Jak zrobić dobre zdjęcia telefonem podczas sylwestra.
15715
post-template-default,single,single-post,postid-15715,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-1.0.5,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,columns-3,qode-theme-ver-22.7,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive

Jak zrobić dobre zdjęcia telefonem podczas sylwestra.

Jak zrobić dobre zdjęcia telefonem podczas sylwestra.

No i stało się! Wielu moich kolegów na samo stwierdzenie „dobre zdjęcia telefonem” parsknęłoby śmiechem lub od razu zarzuciło mi błędy stawianej tezy … ale wiecie co? Kupując dziś nowy telefon z wyższej półki, okazuje się że ten właśnie aparat zrobi doskonałe zdjęcia w dzień, trochę „gorsze” zdjęcia po zmroku i do tego nagrywa całkiem dobrze wyglądające filmy.

Niestety, wielkim wrogiem zdjęć nocnych jest miniaturyzacja. Wielkość stosowanych matryc w porównaniu do matryc znajdujących się w popularnych lustrzankach czy bezlusterkowcach różni się znacznie. W telefonach komórkowych, producenci sprzętu umieszczają matrycę wielkości mniejszej niż pół centymetra, w aparatach pełnoklatkowych mamy matryce o wielkości 36×23,9 mm czyli 8,6 cm2, system Micro 4/3 to matryce o powierzchni 2,25 cm2. Co to oznacza? Wprost to, że im mniejsza matryca rejestrująca światło wpadające przez obiektyw tym mniej światła do zarejestrowania otrzymują pomniejszone piksele. Trudne? Przecież telefony komórkowe mają już matryce o rozdzielczości 16 MPx !!! Prawda, jednak ta sama ilość pixeli wtłoczonych na płytkę rozmiaru pół centymetra a 8,6 cm2 robi różnicę. Coraz większa ilość pikseli w telefonie powoduje zwiększenie rozmiaru zdjęcia i jego szczegółowości w czasie dnia, ale doprowadza do zmniejszenie ilości światła które wspomniane malutkie piksele są w stanie zarejestrować w nocy. Jaki w konsekwencji otrzymujemy efekt? Zwiększenie szumów na zdjęciu wykonywanym telefonem w nocy.

Ostatnio, natknąłem się na doskonały test nowego algorytmu zamkniętego w telefonie Google Pixel 3 względem pełno klatkowej maszyny produkcji SONY model A7R III który kosztuje ponad 2 razy więcej niż smartfon (aparat oczywiście bez obiektywu 😊) i wiecie co ? Aparat niestety nie wypadł dwa razy lepiej! Oczywiście, niektóre zdjęcia wykonane smartfonem odstają, różnica widoczna jest w szczególności w jasnych partiach obrazu, ale umówmy się … dla was … dla nas zwykłych użytkowników przy fotografii konsumenckiej gdzie najczęściej wykonane zdjęcie kończy swój cykl jako odbitka 10×15 nie wnosi wiele.

Wróćmy więc do pierwotnego pytania, „jak robić dobre zdjęcia swoim telefonem w trakcie zabawy sylwestrowej”? Jak sprawić, aby to właśnie twoje zdjęcia wśród zdjęć Twoich znajomych były tymi, które ogląda się z przyjemnością (oczywiście nie mówimy o zatrudnieniu profesjonalisty wykonującego reportaż fotograficzny co wieczór)?

Zebrałem poniżej kilka zrozumiałych i łatwych do zastosowania wskazówek, po zastosowaniu których uzyskasz praktycznie natychmiastowy efekt.

Po pierwszewyczyść obiektyw !

Telefon nosimy przeważnie w kieszeni, torebce, torbie lub plecaku. Nie twierdzę, że nie jesteś czyściochem, ale optyka obiektywów w tym obiektywów zamontowanych w smartfonach lubi czystość. Przecież często zdarza się, że dotykamy telefonu w tym również szkieł optyki brudnymi rękoma, dlatego sprawdź czy sam obiektyw nie jest zakurzony lub porysowany.

Czym czyścić obiektyw? Miękką szmatką, delikatna chusteczką, mikrofibrą.

UWAGA! NIE STOSUJ PREPARATÓW OPARTYCH NA ALKOHOLU! Większość soczewek instalowanych w telefonach zrobiona jest z plastiku … a ten mętnieje pod działaniem alkoholu.

Po drugie nie ucinaj stóp i pilnuj horyzontu !

Nie będę zanudzał Cię stertą pojęć, nie będę robił wykładu  o „podstawowych zasadach kompozycji obrazu”. Pamiętaj jednak, aby pilnować poziomu i pionu (wylewający się z kadru obraz czy zdjęcie głów i powietrza podoba się maksymalnie 5% odbiorców). Doskonale pomorze tobie funkcja siatki na ekranie, którą zawsze możesz uruchomić na wyświetlaczu swojego telefonu. Pamiętaj też, aby fotografowane obiekty (budynki i ludzie) nie były poucinane w sposób nienaturalny – jeśli fotografujesz człowieka, pamiętaj aby zrobić jego zdjęcie do pasa lub do wysokości piersi, pozostawiając przy tym w obszarze obrazu głowę 😊. Analogicznie pamiętaj o kadrowaniu drzew (dziwnie wygląda drzewo wiszące w powietrzu) lub budynków (wieża kościoła bez krzyża … poważnie ?).

Po trzecienie ruszaj się w momencie fotografowania!

To dość istotna uwaga, jeśli chcesz aby twoje zdjęcia były ostre, nawet przy słabszym świetle … nie ruszaj się podczas fotografowania. Trzymaj smartfon stabilnie dwoma rękoma … a gdy uruchamiasz migawkę, nie oddychaj! (bardzo śmieszne 😊 gdy jednak oddychasz, porusza się twoje całe ciało, a przy dłuższych czasach naświetlania, nawet minimalny ruch spowoduje efekty ducha na zdjęciu). Możesz również zastosować statyw z uchwytem do telefonu. Aparat w telefonie komórkowym jest na tyle inteligentny, iż w chwili wykonywania zdjęć w nocy rozpozna „słabe oświetlenie” przełączając się w tryb nocny. Niesie to za sobą jeden dość istotny haczyk, zdjęcia wykonane w ten sposób są jaśniejsze poprzez zwiększenie czułości i wydłużenie czasu naświetlania – zwiększenie czasu naświetlania powoduje zwiększenie ryzyka poruszenia zdjęcia.

Po czwarteświatło to twój przyjaciel, czyli szukaj ujęć z dobrym oświetleniem

„Fotografia to zabawa światłem”, innymi słowy obraz który widzisz na ekranie twojego telefonu, dalej przenosisz na odbitkę lub produkt ze zdjęciem to nic innego jak odbicie światła od fotografowanego obiektu. Im czulsza matryca twojego telefonu, tym większą ilość światła odbitego jest w stanie zarejestrować. Nie oszukujmy się – gdy naciśniesz spust migawki w miejscu zupełnie pozbawionym oświetlenia, twój telefon zarejestruje ciemną plamę. Zamiast robić zdjęcia w kompletnej ciemności, przejdź kilka kroków w poszukiwaniu latarni ulicznej, witryny otwartych jeszcze lokali czy świecących neonów i szyldów reklamowych. Zdziwisz się uzyskanym w ten sposób efektem.

Po piąte zaufaj elektronice, użyj trybu nocnego

Smartfony projektowane są w taki sposób, aby zdjęcie które wykonują było akceptowalne, dobre, lepsze od zdjęć wykonywanych aparatami konkurencji. Im nowszy aparat, tym lepsze zdobycze techniki zostały wtłoczone do twojego aparatu. Specjalne algorytmy łączące 3 zdjęcia w jedno (znany z lustrzanek tryb bracketingu) lub magiczne podciąganie jakości zdjęć przez oprogramowanie twojego telefonu (jestem pod wrażeniem efektów dostępnych w nowym flagowcu Apple – Apple 11 czy też Hyuawei) to między innymi dzisiejsza droga do „lepszych” zdjęć.

Po szóstesprawdź funkcję HDR i nie ufaj bezgranicznie lampie błyskowej

Zdjęcia z silnie kontrastującymi elementami będą bardzo dobre, warto również poeksperymentować z lekkim podbiciem kontrastu i kolorów. Pamiętaj, że w sytuacji w której zrobisz zdjęcie w ciemności, przy użyciu wbudowanej lampy błyskowej uzyskasz efekt białej plamy przedstawiającej twarze na tle ciemności.

Po siódmenie przesyłaj i nie zmniejszaj zdjęć w telefonie

Każda aplikacja do wysyłki zdjęć w telefonie opracowana jest w taki sposób, aby przyspieszyć wysyłkę danych przez sieć. Najczęściej widocznym problemem zdjęć trafiających do fotografa są pomniejszone zdjęcia przesłane przez aplikację WhatsUpp lub inny znany tylko tobie komunikator. Pamiętaj, że przesłane zdjęcia są obcięte i wyglądają doskonale na ekranie twojego telefonu, jest to jednak najczęściej największy format obrazu, który uzyskasz podczas próby wywołania zdjęcia.

Po ósme – do zdjęć fajerwerków użyj statywu

Aparat z funkcją AI samodzielnie dobierze parametry naświetlania, wykona również automatyczne dostosowanie programu. Jak wspomniałem już wcześniej, tryb nocny to długi czas naświetlania więc albo nie oddychasz i nie ruszasz się w trakcie robienia zdjęć, albo stawiasz telefon na statywie a sam aparat wydłuża czas naświetlania i bardziej agresywnie przetwarza zarejestrowany obraz. W większości oprogramowania chodzi o większą ilość detali, mniejszą ilość szumów i wyraźne szczegóły w cieniach i prześwietleniach.